tisdag 20 januari 2009

Gediget varumärkesarbete utan att få betalt

Under hösten 2002 spekade Hundra Reklambyrå på Nordens Ark, då med "De hotade djurens park" som pay-off. I arbetsgruppen ingick förutom jag själv copywriter Lisa Olsson och projektledare Tobias Nordström. Ingången var att det enligt Nordens Ark var omöjligt att samla alla deras verksamheter under ett och samma positionerande varumärkeslöfte. Målgrupperna var dessutom alldeles för olika. "Nja...", svarade vi på den frågan, "... det ska nog gå att få till".

Efter några veckors hårt arbete kom vi fram till den slutliga formuleringen "Hotade djur har en framtid". Nordens Ark gapade av beundran. Problemet var bara att de inte ville betala för utfört arbete. Däremot älskade de formuleringen och innehållet det stod för. Så mycket att de snodde den, med en liten korrigering, "Ger hotade djur en framtid".



Hur resonerade vi då?

Hotade djur:
Nordens Ark är ingen djurpark där djuren finns för att underhålla besökaren, utan djuren är där av en anledning. De är utrotningshotade och orsaken att de finns på Nordens Ark är att det hotet ska försvinna, deras framtid ska säkras, genom Nordens Arks räddningsverksamhet.

Har en framtid:
Djur behöver ine bli utrotade och Nordens Ark har en lösning på hur man kan förhindra det. Det går att förändra världen till det bättre.

Man ser en väsentlig skillnad i inställningen när man jämför Nordens Arks nuvarande pay-off "De hotade djurens park" och den föreslagna "Hotade djur har en framtid". Istället fför att peka på problemet och skapa en känsla av hopplöshet säger man att det finns en lösning, vilket skapar nyfikenhet och optimism hos mottagaren.


Vad är då skillnaden mellan de två varumärkeslöftena?

"Det hotade djurens park" står för att arbeta/forska på en djurpark, sälja/sponsra en djurpark, passivt titta, djur i bur och bli serverad.

"Hotade djur har en framtid" står för att arbeta/forska på ett räddningscenter vilket är positionerande mot andra djurparker, hjälpa till att rädda hotade djur, engagerat iaktta, sjur som räddas och utmanas till aktivitet.


"Hotade djur har en framtid" i förhållande till de olika målgrupperna.

Besökare:
Nordens Ark erbjuder mig möjligheten att aktivt delta i att lösa ett allvarligt problem. De servar mig inte underhållning utan utmanar mig själv till att själv upptäcka.

Stödmedlemmar:
I Nordens Ark hittar jag en verksamhet som verkligen har betydelse. De har en konkret lösning på ett allvarligt problem och jag kan genom att bidra till den verksamheten själv göra något meningsfullt. Jag kan genom Nordens Ark vara med att akivt delta i att förändra världen till det bättre och om jag vill har jag t.o.m. möjlighet att åka dit och titta på hur mitt stöd gör skillnad.

Sponsorer:
Det är ett lockande koncept att kunna vara med i något som konkret löser ett problem på ett sådant sätt att det gagnar hela samhället och därmed få chansen att visa omvärlden att man är en god samhällsmedborgare.

Forskarna:
Nordens Ark visar konkret att det går att förändra världen till det bättre. Att både det lilla och det stora har betydelse för livet på jorden och i det arbetet kan jag som forskare göra en insats genom att aktivt delta med min kunskap samtidigt som jag har möjlighet att lära mig av Nordens Ark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar